چند دقیقه یوگا در روز می‌تواند حرکات نامنظم روده را تنظیم کند‎. باز هم یک روز دیگر، و من امیدوارم امروز متفاوت باشد. در این روز، دیگر از دردهای متوالی معده، مشکل در حرکات روده، و سردردهای هر روزه، خبری نخواهد بود. آیا این روز واقعاً امکان‌پذیر است؟ یبوست در طول روز بسیار آزار دهنده است و من واقعاً امیدوارم درمانی برای آن وجود داشته باشد. این ممکن است فکر هر روزه‌ی بسیاری از ما با دیگران باشد. چراکه، یبوست تبدیل به یک مشکل روزمره شده و ما غالباً آن را اشتباهاً بعنوان یک بیماری در نظرمی‌گیر ...

یوگا برای رفع یبوست



فواید یوگا

چند دقیقه یوگا در روز می‌تواند حرکات نامنظم روده را تنظیم کند‎

 

باز هم یک روز دیگر، و من امیدوارم امروز متفاوت باشد. در این روز، دیگر از دردهای متوالی معده، مشکل در حرکات روده، و سردردهای هر روزه، خبری نخواهد بود. آیا این روز واقعاً امکان‌پذیر است؟ یبوست در طول روز بسیار آزار دهنده است و من واقعاً امیدوارم درمانی برای آن وجود داشته باشد.

 

این ممکن است فکر هر روزه‌ی بسیاری از ما با دیگران باشد. چراکه، یبوست تبدیل به یک مشکل روزمره شده و ما غالباً آن را اشتباهاً بعنوان یک بیماری در نظرمی‌گیریم، و نه بعنوان یک نشانه یبوست، اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند نشانه یک بیماری لگنی، و اختلال معده‌ای باشد. اما ما غالباً آن را نادیده می‌گیریم.

 

یبوست چگونه اتفاق می‌افتد؟

یبوست برای افراد مختلف، معانی مختلفی دارد. برای برخی،به معنای  دستشویی رفتن‌های بی‌موقع، و برای برخی دیگر، به معنای مشکل در دفع مدفوع است. هرچه باشد، رایجترین دلیل این مشکل، بدون شک، سبک زندگی ناسالم است.

 

ساعات کاری نامناسب، زمان کمتر برای استراحت، و خوردن فست فودهای زیاد، به بدن آسیب می‌زنند. همچنین، یک رژیم غذایی ناسالم که در آن میوه‌ها و سبزیجات تازه کمتر وجود داشته باشند، به ویژه غذاهای دارای فیبر کم، باعث ایجاد یبوست می‌شود. نوشیدن آب کم نیز یکی دیگر از دلایل است.

 

علائم یبوست :

حرکات روده‌ای کم و یا نادر

زور زدن هنگام حرکات روده‌ای

دفع کم یا سخت مدفوع

درد و گرفتگی عضلات معده، درد شکمی

نفخ

 

چگونه یبوست را درمان کنیم؟

یبوست باید در مراحل اول درمان شود و اگر مراقبت به موقع انجام نگیرد، ممکن است به یک بیماری لگنی خطرناک و یا دیگر اختلالات معده‌ای منجر شود.

 

نکاتی در رابطه با درمان یبوست :

یک راه ساده برای درمان یبوست، رژیم ��ذایی است. غذاهای سرشار از فیبر، سبزیجات و میوه های تازه حاوی فیبر مورد نیاز بدن هستند.

مقدار زیادی آب بنوشید نوشیدن مایعات ولرم در ابتدای صبح می‌تواند بسیار مفید باشد.

یک روتین را برای حرکات روده‌ای روزانه خود تعیین کنید.

ورزش کنید.

راههای متعددی برای درمان یبوست وجود دارد. لاکتوبات‌ها (laxatives) درمان‌های دیگری هستند که می‌توانند شما را از مشکل یبوست برهانند. اما، همانطور که همیشه می‌گوییم، پیشگیری بهتر از درمان است و یکی از بهترین راهها برای پیشگیری از یبوست، یوگا است.

 

یوگا، یک روش طبیعی برای درمان یبوست

چند دقیقه یوگا در روز می‌تواند حرکات نامنظم روده را تنظیم کند، از زور زدن به هنگام دفع مدفوع، و نفخ معده جلوگیری و شما را در تمام روز شاد و خوشحال نگه دارد.

 

یوگا به شما کمک می‌کند تا بدن را احیا کرده و همچنین، جریان خون و اکسیژن رسانی به بافتها را افزایش می‌دهد. از آنجا که بیشتر حرکات یوگا مستلزم حرکات لگن است، این تکنیک می‌تواند در درمان یبوست بسیار مؤثر واقع شود.

 

حرکات یوگا برای درمان یبوست

در اینجا به چند حرکات یوگا اشاره خواهیم کرد که اگر بصورت منظم دنبال شوند، می‌تواند حرکات روده‌ای نامتعارف را نرمال کنند.

 

۱ ) حرکت آدرها ماتسی ایندراسنا یا پیچ ستون فقرات (Ardha-Matsyendrasana)

ورزش یوگا

 

جنبه‌های مهم فیزیولوژیکی این آسانا (حرکت) اینست که لوزالمعده، کبد، طحال، کلیه‌ها، کلون صعودی و نزولی را تحریک می‌کند. در نتیجه، حرکات روده‌ای را بهبود بخشیده و یبوست را تسکین می‌دهد.

 

۲ ) حرکت هالاسانا یا گاو آهن (Halasana)

فواید یوگا

 

این حرکت راحتی کبد و روده را به همراه دارد و یک حرکت چرخشی است که گردش خون در ناحیه لگن افزایش داده و گوارش را تقویت می‌کند.

 

۳ ) حرکت پاوان موکت آسانا یا چرخش باد (Pavanmuktasana)

ورزش یوگا

 

همانگونه که از اسمش پیداست، این حرکت در بسیاری از ما که از یبوست رنج می‌بریم، به خروج گازهای اضافی معده کمک می‌کند. این حرکت می‌تواند چندین اختلال گوارشی، از جمله دیس‌پپسی را درمان کند. حرکت چرخش باد، همچنین رفلکس اسید را که در نتیجه سوهاضمه ایجاد می‌شود، برطرف می‌کند.

 

۴ ) حرکت باداکواناسانا یا پروانه (Baddha Konasana)

فواید یوگا

 

این حرکت که مستلزم خم شدن بسمت جلوی بدن است، به بهبود دستگاه کارگوارش، و همچنین خروج گازهای اضافی معده، رفع گرفتگی و نفخ معده کمک می‌کند. حرکت پروانه  همچنین به کاهش استرس، که برای گوارش کامل غذا لازم است، کمک می‌کند.

 

بنابراین، از نگرانی دست بردارید و این تمرینات را شروع کنید. تنها با اختصاص چند دقیقه در روز به تمرینات یوگا، می‌توانید انتظار یک دستگاه گوارش سالم، و یک زندگی شاد را داشته باشید. از طرفی، فراموش نکنید که رژیم غذایی خود را سالم کنید و از غذاهای فیبردار مانند میوه‌جات، سبزیجات، بهره بگیرید. نوشیدن آب کافی نیز می‌تواند از مضرات یبوست بکاهد. تمرینات یوگا می‌تواند سلامت بدن را بهبود بخشیده و با فواید بسیاری همراه باشد؛ هرچند نمی‌توان آن را جایگزینی برای دارو دانست. لازمست تمرینات یوگا را تحت نظر یک مربی یوگا انجام دهید و در صورت داشتن هر نوع بیماری، قبل از شروع حرکات یوگا، با پزشک مشورت کنید.

 

منبع: بانوی شهر

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه